Skip to main content

The Twisted Fate : Chapter 5

  "Happy?"
  "Yes, happy.. a feeling that we feel joy with it." He smiles, imagining the feeling.
  "Actually I don't know what's happy. I was happy but I'm not happy."
  "Why?" he asks gently.
  " You know, when I was 11, all of my dreams were destroyed. That's when my mother died. She left me in loneliness, cause Dad always busy with his work.." I look deep to the front, trying to flashback all the memories. Jonathan just keep quiet, waiting for me to continue.
  "The next year, Dad found his new beloved wife. And then that kid," I point at Joshua "was born. And that's why I changed my perception of Dad. He never cares of me like he's forgetting that he has a daughter here. Am I useless??" Tears are drowning my eyes.
  "No, but.."
  "But what?? He never asks me what I like and what I don't. He knows nothing about me.What he only cares are Stacy and Joshua! And what about me?!"
  I don't care what Jonathan thinks about me. All I care is his responses. All of a sudden, he strokes my head with his gentle hand.
  "It's alright. You had do the best.It's alright.. Just let it all out.." Tears are falling down to my cheeks. I can't stand it anymore. All of my struggle goes little by little with the tears.
  "Know what? Sometime we don't see something precious in front of us. We are too busy thinking of our sadness."
  "Hurmm?"
  "What about else? Don't you think of their feelings looking you act like this?" He starts to slow talk with me. "It's nothing big. Just look at Joshua.. don't you think he will be as sad as you? He too would feel abandoned by his only sister. That's you, Marya!"
  His word is like a knife that stabs my heart. I look at Joshua. Yes..he's pure, an innocent boy. He does nothing wrong but I.. Again more tears are falling down from iris. Why don't I realise all of this time? Why?? Gently, Jonathan hugs me. I feel relief. I really need that hug right now. Something I must hanging on. I can feel the warmth of his body. He then wipes my tears away with his thumbs.
  "Right now, I just want you to know that  you can find love and happiness.. if you open your eyes widely and pay attention with things around you." I nod and nod. Yes, he's right, absolutely.
  "And I think you should talk with your Mom. I mean your second Mom. Shan't you?"
  "For what?"
  "Maybe, you can find something that will make you happy as your Mom did before. I can see her eyes that wanna know 'bout you more."
  I smile and laugh a bit. He talks like he knows everything.
  "How did you know? Are you a fortune-teller?"
  "Hmm.. maybe?" We burst out laugh together. Joshua also smiles to see us like that. He really resembles Jonathan. Their smile.. rose-coloured lips, white neat teeth and the dimple on left side. I feel like I'm having two lovely brothers now. Haha!

Comments

Popular posts from this blog

Asasi UIA - Benda Basic Untuk Tahu

Note: Saya tulis post ni waktu asasi batch 2018/2019, jadi maybe ada perubahan serba sedikit dengan peredaran zaman. Jadi, kalau jumpak post yang lagi baru, lebih baik rujuk post tersebut or rujuk students yang baru grad dari asasi uia. Harap maklum. Ohayou gozaimasu Ok memandangkan post pasal asasi uia tu mendapat sambutan ramai dan banyak pulak persoalan yang berlegar2 di kepala anda semua, maka terhasil lah post kali ini plak. I'll tell you about benda basic yang anda nak tahu pasal asasi atau org panggil CFS (Centre for Foundation Studies) kat UIA nih. Orait lets go!!!!!!! Akak, asasi uia belajar kat mana eh sekarang? Dekat UIA Gambang. Sekarang semua asasi memang amek kat UIA Gambang sahaja! Titik. Tak amek dah kat uia lain. UIA lain hanya utk degree/master/phd. Sebabnya uia gambang tu baru sahaja siap dibina tahun lepas dan memang dikhaskan utk pelajar asasi uia. Gambang tu kat mana akak? Kat Pahang, sayang. Berapa lama eh belajar asasi ni? 10 bulan as in SETAHUN. A

Kelebihan Asasi UIA (CFS IIUM)

Note: Saya tulis post ni waktu asasi batch 2018/2019, jadi maybe ada perubahan serba sedikit dengan peredaran zaman. Jadi, kalau jumpak post yang lagi baru, lebih baik rujuk post tersebut or rujuk students yang baru grad dari asasi uia. Harap maklum. Haluu... So so..memandangkan sekarang dah bulan april and last post I think I wrote it in February right? It has been so long. And result upu dah nak keluar kan? Ka lambat agy? Papejelah Demi tidak membuang masa, marilah mendengar buah bicara saya pada hari ini. APAKAH KELEBIHANNYA JIKA SAYA MASUK ASASI DI UIA? Wuhuuuuuu ...as a CFS student, let me tell you XD 1. First and foremost, ofkosla bila masuk asasi UIA ni, uoll dah dijamin tempat di UIA jugak waktu degree nanti. So uoll takpayah nak serabut dah nanti nak isi upu balik apa bagai kan. Sebab uia akan terus serap u masuk ke sana. But ofkosla dia ada syaratnya sikit like kena mencapai pointer yang dia tetapkan and pass kelas language waktu asasi ni. And sesetengah kos ni ada j

Arabic Placement Test (APT)

Note: Saya tulis post ni waktu asasi batch 2018/2019, jadi maybe ada perubahan serba sedikit dengan peredaran zaman. Jadi, kalau jumpak post yang lagi baru, lebih baik rujuk post tersebut or rujuk students yang baru grad dari asasi uia. Harap maklum. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ما أخبركم جميعا؟ الآن سأشرح لكم عن الاختبار اللغة العربية الذي يجب عليكم ان تجلسوا لها إذا تريد التحاق دراستكم في الجامعة الاسلامية العالمية بماليزيا ......ايوه Wukey2..saye acah2 je cakap arab tak pro lagi haa ') tapi sekadar nak cakap pasal apt ni no hal laa Kuikuii...ayuh!!! Ok..apt ni seperti yang anda tahu adalah ujian yg perlu anda duduki kalau nak masuk uia. Selalunya ia diadakan waktu taaruf week.  Dengar macam senang tapi tak semudah yang anda sangka. Bagi pelajar kos BAR IRK wa LAW SYARIAH, anda mestila mendapatkan band 6 to be exempted. Haaa.. band 6 ni maksudnya markah mestilah 61persen ke atas. But..bagi pelajar lain alhamdulillah..uolls cuma kena lepas band 2 jerr S