Skip to main content

Why Do I Fall In Love With Arabic?

Ahlan wasahlan!!!

Acecehh..harini nak cakap pasal arab so kenala kecek arab siket. Penggg

Okeyh

Sebenarnya ai nak cerita macam mana ai boleh terpikir nak pilih kos arab ni. And macam mana ai boleh jatuh suka dengan bahasa arab ni. And actually I have to write this coz sometimes I feel like giving up to learn arabic. Yeah..kadang2 aku fikir kenapala aku amek arab ni. Belajar bahasa asing ni bukan mudah tambah kau nak korek dalam2 pasal ye. So here, let me explain it why.

Aku rasa aku tertarik dengan arab ni sebab semua ustaz arab aku best2. Dari darjah 1 lagi. Acewahhh

Aku ingat lagi nama ustaz tu. Ustaz Loqman Hakim. Setiap kali kelas mesti dia cakap "qiyaman, julusan" banyak kali (means suruh bangun n duduk) sebab xnak bagi pelajar mengantok. And ustaz tu ajar aku smpai drjah 4 x silap sebab darjah lima aku pindah. Waktu darjah 3 ingat lagi kelas aku perform lagu arab "ana uhibbu khodrowati" tapi rentak "kami guru malaysia". Hohoho. Sampai sekarang kot aku ingat lagu tu. Kuikui. Nampak tak betapa bekesannya lagu tu. Hahaggaga.

Then masuk sekolah menengah, ustazah hapidah ngajar kelas aku. And dia ustazah yg sangat2 aktif dan jelas cara dia cakap tu. Aku suka gitu barula tak ngantok. Haha. Dia siap bawak keliling sekolah gi nak tunjuk istilah arab yg digunakan dlm kawasan sekolah. Then lepastu ustaz ustazah lain pon ajaq jugak sampai form 5. Dan yang paling aku suka ustaz taufik mengajar. Dia sangat prihatin dgn students cam dia cuba slow2 ajar org yg x paham lagi. Teknik mengajar dia pon best! Semua orang suka. Hohoho. Bila pemgetua ajar pon sebenarnya sangat berilmiah. Pengetua banyak ilmu ttg arab yg lagi byk dari syllabus..tapi tu la..bila pengetua cakap ngantuk sikit sebab suara ye slow. Uhukss. Tapi what I like about arabic when I was form5 is aku sikit2 dah boleh belajar macam mana perkataan terbentuk apa tu and ilmu2 tambahan lain yg membuatkan aku rasa tertarik nak dalami arabic ni.
And waktu aku ujian lisan mgan ustaz taufik, aku ingat lagi aku kena cakap pasal cita2 and I said I want to be architect nak sambung kos AED kununnya. But then my ustaz cakap dia doa ai ambek kos arab ngn kos aed sekali. Hahaha. End up, di sinilah aku tengah ambek kos arab kat uia ni haa. Berkat doa dia maybe. Tapi nasib baik jugakla aku tak ambik aed, aku ni bukannya pandai melukis ngat. Kuikui.

So during asasi lak, alhamdulillah aku jumpak lagi ustaz2 yg terer, baik and apa yg specialnya, diorang dari negara luar like iraq and syria. So lagila terer and fasih bahasa arab tu. I got to meet Ustaz Maad who came from Iraq and yes he is a very supportive ustaz. Dia chill2 ja, and dia banyak pengalaman. Suka betul kalau dia kongsi pengalaman tu. But whom i like the most is Ustaz Abdurrahman from Syria. Yeayyy. Sebab dia sangat2 la baik and membantu para pelajar. Kalau dia ajar pon dia akan terangkan satu2 sampai pelajar paham. Dia pon boleh cakap bahasa melayu tau tapi sikit2 ja la. Dia suka bagi coklat. Ahhaha. Walaupon nampak remeh tapi itu la yg paling precious. Dia selau senyum and tak pernah lagila marah2 orang tak tentu pasal. And yes he is very very precious ustaz that I've ever met. Then waktu dalam kelas language pulak, I was taught by Ustaz Aman from Utopia. Dia sangatla strict and laju benorr dia ngajar. Tapi kalau luar kelas dia okay ja. I knew dia cuma nak pelajar dia berjaya. Dia selalu cakap jangan malas..nak belajar kenala usaha. Cuma tu lah sebabkan dia strict so aku terpressure sikit. Huhu.

Eh apa ni.. cakap pasal arabic ka pasal ustaz arab? Hmmm taktaula

Tapi apa yg aku nak tekankan ialah aku tertarik dengan arabic ni sebab ustaz2 yg mengajar aq arabic ni semua hebat2 and menarik. I mean depa membuatkan aku tertarik nak beljar bahasa ni. And bahasa arab ni sememangnya sangat kaya and unik. So thats why.

So I think sapa nak jadi cikgu arab tu.. pleasela ajar dengan cara yg betul and menarik yg membuatkan orang rasa rela..rasa attracted dengan bahasa tu berbanding belajar sekadar nak exam or terpaksa.

Hoho.

Dan sebenarnya best bila kita belajar bahasa baru ni. Bukan  saja belajar tapi kita boleh tau cara guna dia and cara pronounce dia dengan betul. Tambah2 lagi bahasa arab..tak rasa ke best bila kita boleh faham ayat quran tanpa tengok terjemahan dia? Fuhh
Kalau banyak masa lagi bolehla aku belajar bahasa lain lagi. Macam Seungri kumpulan Bigbang. Walaupon dia artis tapi takdela dia main2 saja..dia boleh kuasai banyak bahasa kot like eng jepun china and more. So yeah aku nak jadi macam dia gak. Weeheee

So.. tu ja lah. I'll come back here to read back what I wrote by the time I feel hopeless and giving up.

مع السلامة والى اللقاء 💖

Comments

Popular posts from this blog

Asasi UIA - Benda Basic Untuk Tahu

Note: Saya tulis post ni waktu asasi batch 2018/2019, jadi maybe ada perubahan serba sedikit dengan peredaran zaman. Jadi, kalau jumpak post yang lagi baru, lebih baik rujuk post tersebut or rujuk students yang baru grad dari asasi uia. Harap maklum. Ohayou gozaimasu Ok memandangkan post pasal asasi uia tu mendapat sambutan ramai dan banyak pulak persoalan yang berlegar2 di kepala anda semua, maka terhasil lah post kali ini plak. I'll tell you about benda basic yang anda nak tahu pasal asasi atau org panggil CFS (Centre for Foundation Studies) kat UIA nih. Orait lets go!!!!!!! Akak, asasi uia belajar kat mana eh sekarang? Dekat UIA Gambang. Sekarang semua asasi memang amek kat UIA Gambang sahaja! Titik. Tak amek dah kat uia lain. UIA lain hanya utk degree/master/phd. Sebabnya uia gambang tu baru sahaja siap dibina tahun lepas dan memang dikhaskan utk pelajar asasi uia. Gambang tu kat mana akak? Kat Pahang, sayang. Berapa lama eh belajar asasi ni? 10 bulan as in SETAHUN. A

Kelebihan Asasi UIA (CFS IIUM)

Note: Saya tulis post ni waktu asasi batch 2018/2019, jadi maybe ada perubahan serba sedikit dengan peredaran zaman. Jadi, kalau jumpak post yang lagi baru, lebih baik rujuk post tersebut or rujuk students yang baru grad dari asasi uia. Harap maklum. Haluu... So so..memandangkan sekarang dah bulan april and last post I think I wrote it in February right? It has been so long. And result upu dah nak keluar kan? Ka lambat agy? Papejelah Demi tidak membuang masa, marilah mendengar buah bicara saya pada hari ini. APAKAH KELEBIHANNYA JIKA SAYA MASUK ASASI DI UIA? Wuhuuuuuu ...as a CFS student, let me tell you XD 1. First and foremost, ofkosla bila masuk asasi UIA ni, uoll dah dijamin tempat di UIA jugak waktu degree nanti. So uoll takpayah nak serabut dah nanti nak isi upu balik apa bagai kan. Sebab uia akan terus serap u masuk ke sana. But ofkosla dia ada syaratnya sikit like kena mencapai pointer yang dia tetapkan and pass kelas language waktu asasi ni. And sesetengah kos ni ada j

Arabic Placement Test (APT)

Note: Saya tulis post ni waktu asasi batch 2018/2019, jadi maybe ada perubahan serba sedikit dengan peredaran zaman. Jadi, kalau jumpak post yang lagi baru, lebih baik rujuk post tersebut or rujuk students yang baru grad dari asasi uia. Harap maklum. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ما أخبركم جميعا؟ الآن سأشرح لكم عن الاختبار اللغة العربية الذي يجب عليكم ان تجلسوا لها إذا تريد التحاق دراستكم في الجامعة الاسلامية العالمية بماليزيا ......ايوه Wukey2..saye acah2 je cakap arab tak pro lagi haa ') tapi sekadar nak cakap pasal apt ni no hal laa Kuikuii...ayuh!!! Ok..apt ni seperti yang anda tahu adalah ujian yg perlu anda duduki kalau nak masuk uia. Selalunya ia diadakan waktu taaruf week.  Dengar macam senang tapi tak semudah yang anda sangka. Bagi pelajar kos BAR IRK wa LAW SYARIAH, anda mestila mendapatkan band 6 to be exempted. Haaa.. band 6 ni maksudnya markah mestilah 61persen ke atas. But..bagi pelajar lain alhamdulillah..uolls cuma kena lepas band 2 jerr S