Skip to main content

Kelebihan Asasi UIA (CFS IIUM)

Note: Saya tulis post ni waktu asasi batch 2018/2019, jadi maybe ada perubahan serba sedikit dengan peredaran zaman. Jadi, kalau jumpak post yang lagi baru, lebih baik rujuk post tersebut or rujuk students yang baru grad dari asasi uia. Harap maklum.

Haluu...
So so..memandangkan sekarang dah bulan april and last post I think I wrote it in February right? It has been so long. And result upu dah nak keluar kan? Ka lambat agy? Papejelah

Demi tidak membuang masa, marilah mendengar buah bicara saya pada hari ini.

APAKAH KELEBIHANNYA JIKA SAYA MASUK ASASI DI UIA?

Wuhuuuuuu ...as a CFS student, let me tell you XD

1. First and foremost, ofkosla bila masuk asasi UIA ni, uoll dah dijamin tempat di UIA jugak waktu degree nanti. So uoll takpayah nak serabut dah nanti nak isi upu balik apa bagai kan. Sebab uia akan terus serap u masuk ke sana. But ofkosla dia ada syaratnya sikit like kena mencapai pointer yang dia tetapkan and pass kelas language waktu asasi ni. And sesetengah kos ni ada jugak interview  sebelum masuk degree.But u jangan risau lagi, enjoy luh hidup asasi tu. Ehekss

2. U jugak can learn skill2 asas untuk pembelajaran di peringkat universiti. Contohnya, kat asasi ni uoll kena belajar public speaking, writing skill, thinking skill and skill2 lain. U belajar cara buat research, cara buat proposal, cara buat video, cara interview orang cammana, cara berurusan dengan orang, cara buat program and many many more. So when u dah belajar skill2 asas ni kat asasi, nanti masuk degree senangla kerja sebab u dah faham macam mana nak buat segala benda tu. Best kan? Hoho

3. U  can experience hidup di universiti lebih awal. Pengalaman jalan jauh dari asrama ke kelas (hohohoho), hidup berdikari, belajar dalam lecture hall, naik bas shuttle, jumpak macam2 jenis orang, dari macam2 negeri and banyak banyak lagi. Tapi jangan risau, facilities dia ok la bagi aku, Kafe dia best2 jugak. Best la sebab semua ni pengalaman baru kan. Dia macam perak sikit. hagahagahagahaa. Aku ingat lagi aku perak gila dengan library ye sebab pinjam buku pakai scan kat mesin ja. UWUUUUUUUUU Eh tapi2..ada satu berita baru la . Kat bawah japgi ai cite. Hahahhahaha

4. Bila sebut uia ni, ofkosla u akan pandai cakap english and arab. U can enhance ur language skills here. Bcoz uia memang menekankan dua bahasa ni. Belajar pon semua english or arab ja. Mana ada bahasa melayu. Iklan pon dalam bahasa inggeris, buat program pon dlm bahasa english. Huhuhuhu. Kalau macam aku kos arab, kena cakap arab banyak la. Buat research dalam bahasa arab, public speaking dalam bahasa arab, video bahasa arab, debat bahasa arab dll. Hohohohoh..but it's good for u, u know. Tapi dalam pada itu, janganlah kita lupakan bahasa ibunda kita. hehe

So yang tu ja kot..ai rasa kalau ada lagi ai tambah la nanti, Hah apalagi..kalau dapat asasi uia tu, masukla! Jangan lepaskan peluang ni. Sebab kalau nak tunggu direct masuk degree nanti lagi susah peluang ye.

tapi tapi tapi..ofkosla ada jugak kelemahan dia, kalau masuk asasi uia ni, u memang terikat dengan dia. u hanya boleh sambung degree kat uia sahaja. U kenotla pergi lelong sijil asasi u untuk masuk uni lain plak. Aigooo tapi kalau u memang setia dan cintakan uia, so xdak masalah lah

And berita yang ai nak sampaikan tadi is.....................................sekarang ni kan ai tengah asasi kat uia kuantan. Tapi mulai sesi 2019/2020. semua pelajar asasi akan duduk di uia gambang. tengtengggggg. Tahniah uolls. dapat kampus sendiri. ehekss. kalau macam ai ni, kami menumpang ja di kampus kuantan ni. Tapi2 saja nak bagitahu pekan/bandar terdekat dari gambang tu adalah bandar kuantan. And jaraknya 1 jam sahaja. :) Selamat menaiki bas rapid beramai2. Huhu..tulah gambang ni out of reach sikitla kan tapi InshaAllah uoll akan baik2 saja. Gudluck!

That's all. Thank you for reading this post. Hahahhhaaahhahaha

Kbye ada rezeki jumpak kat gombak. :P

Kalau rasa tertanya2 lagi, boleh tengok sini pulak>>> Q&A Asasi

And click here to know more about: BARB vs ARCOM


Sebab banyak sangat komen, takut saya terlepas pandang. Boleh email ke zainabzuhaira89@gmail.com kalau ada nak tanya apa2. Tapi saya jawab mana saya tahu je la hehe





Comments

  1. Salam. Nak tanya sikit... Kalau exempted EPT tapi APT level 2or1 possible ke foundation 1 year? Or mesti both exempted.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam..yepp,possible. Sebab sekarang uia buat sistem untuk pastikan semua pelajar habis asasi dalam masa setahun. Means kalau you tak exempted awal2 tu, you kena masuk kelas language sem 1. Then waktu final sem 1, you kena seat for language exam lagi sekali. Kalau lepas yang tu, you dikira exempted and takyah masuk kelas language dah. Boleh baca post saya sebelum ni about ept and apt :)

      Delete
    2. Ooh ok. Thank you.

      Delete
    3. Assalamualaikum sekarang saya asasi sem 2 tapi waktu sem 1 haritu saya ada fail satu subjek dan dibawa ke sem 2 , saya nak tanya macam mana kalau saya ada fail subjek sem 3 saya kena tambah sem ke???? sebab kan uia cakap asasi mmg diorg nak buat setahun

      Delete
    4. Wassalam, ya kalau ikut yg sebelum2 ni kena tambah sem la sbb fail. Tapi kalau nak sure lagi, nanti awak try tanya amad.

      Delete
  2. Assalammualaikum sis. Saya dapat tawaran ke asasi law di uia gambang. Boleh saya minta email sis, untuk tanya lebih lanjut. Terima kasih atas feed yang sangat membantu. 🥰

    ReplyDelete
  3. Waalaikumsalam. Boleh sis..zainabzuhaira89@gmail.com
    😊 Most welcome

    ReplyDelete
  4. hai assalamualaikum.. saya bakal pelajar cfs 19/20 insyaallah. saya nak tanya masa kita degree, adakah kita ddk di mahallah dalam kampus sepanjang pengajian atau kena cari rumah sewa di luar? saya tahu lambat lagi tapi i'm soo curious. thank you in advance!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai wassalam. Congratz! Kalau uia, tak silap saya memang menetap di mahallah saja. Tapi kalau awak rasa nak duduk rumah sewa pon boleh. Tapi inshaAllah mahallah disediakan bagi siapa yg nak duduk mahallah.

      Hehe..semangatnya! Goodluck in your future!

      Delete
    2. assalam sis, saya punya result sem 1 ept tak exempted level 6, means nanti saya kena repeat paper lepas habis sem 3 ke ? :(

      Delete
    3. Wassalam. Sem 2 kena ambil lagi kelas ept and exam wktu final sem 2. Better luck next time 😉 dont give up

      Delete
  5. what if kita tak exempted apt sem 3 nanti, arab tu nanti kena extend asasi ke terus proceed ke degree ?

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum sis,nk tnye skit. Ape program asasi yg ada dkt uia gambang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.. banyak antaranya arab english law irk medic ict engine aed dan lain2..boleh tengok kat page iium
      http://www.iium.edu.my/programme/index/foundation/6?page=1

      Delete
  7. Assalamualakum kak... Saya ni kaki IT (hehe) tapi xdpt asasi ICT 😞 Tapi, dpt law, English, dgn sains kemanusian. Kalau la saya asasi salah satu ni, saya boleh dak tukar course utk degree?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.. ye boleh

      Waktu masuk asasi nanti, awak boleh apply Change of Program (COP) waktu taaruf week..jadi kalau awak tak dapat waktu result upu nanti, awak boleh je tukar waktu taaruf week

      Kalau tak dapat tukar jugak, boleh apply nak tukar lagi waktu sem 3 asasi atau waktu sem 1 degree

      Delete
  8. Assalam. Result saya SPM baru baru ni 5A3B1C+. Tapi BI saya A+ alhamdulilah. Saya nak letak UIAM as pilihan pertama kat UPU tapi takut lah jugak sebab dengar pelajar Straight A's yg biasa UIAM ni. Nak mintak nasihat rasanya ada peluang tak saya nak bersaing dgn mereka yg hebat hebat ni :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Congratzz for your result! You have done the best❤

      InshaAllah awak boleh ja masuk uia ni.. lagipun tak semua kat sini straight A's .. yakin pada diri! Mana tahu nanti kat uia awak atasi orang lain pulak😉 tambah lagi awak pandai english that's impressive! Keep it up, dont give up!

      Delete
  9. Assalam.. Nak tnya brapa fee asasi untuk all cost (tuition, pendaftaran, etc)?.perlu buat pinjaman ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam
      Entrance fee: 470
      Sem1: 715
      Sem2: -
      Sem3: 715

      Rasanya tak perlu buat pinjaman..sebab dapat elaun RM2500 setahun

      Delete
    2. elaun tu dia bagi bulan ii ke bagi untuk setahun terus

      Delete
  10. Assalam ,kalau untuk foundation law memang kat Pahang je ke? Takde kat Gombak dah eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.. yap. Semua foundation kat Gambang sahaja. Kat kuantan ngn Gombak dah takde.

      Delete
  11. Assalammualaikum..nak tanya pengajian asasi di uiam berapa lama?

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum . nak tanya . kalau english tak power sangat boleh ke catch up pembelajaran kat uia nnti ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. InsyaAllah boleh..sebab waktu asasi, lecturer tak strict sangat nak guna english all the time. Ada ja cakap melayu sikit² 😉

      Delete
  13. assalam sis, saya ada fikir nak amik asasi bahasa arab utk komunikasi antarabangsa tapi saya tak jumpa lagi blog yg tulis pasal tu. apa beza asasi bahasa arab utk komunikasi antarabangsa dgn asasi bahasa arab ? susah x ? sis tulisla post pasal tu hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam

      Sebenarnya waktu asasi ni, dua2 belajar benda yg sama. Yg bezanya nanti kt degree.

      Basically ARCOM lebih kepada kemahiran komunikasi arab and assignment dia banyak kena buat video, theater, and so on.

      BARB pulak lebih kepada mendalami nahu, sorof dan balaghah.

      Ok, cadangan yg bagus. Saya akan tulis post pasal ni as soon as I can. 😉

      Delete
  14. Assalamualaikum sis,
    Alhamdulillah saya dapat 5A spm baruni and dapat offer asasi law, english, irk dengan human science. Tapi unfortunately f untuk addmath. Ada possibility tak nak dapat uia kalau ada f even requirements saya layak ?��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Waa tahniah. I think ada possibility sebab awak f utk subjek additional kan, bukan subjek core. Lagipun keempat2 asasi yg awak sebut tu tak memerlukan addmath pun.😊

      Delete
  15. Akak, waktu nk tukar course asasi time COP / sem 3 dorang tgk result spm lg ke?

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum wbt sis, nak tnya. Sya ada dpat offer utk apply asasi sains kemanusiaan uiam d upu hritu, so sya agak trtarik dgn kos ni. Cuma sya nak tnya, klau sya ada rezeki smbung kos ni, lpas abis asasi nnti bolehka sya smbung degree pngajian islam atau apa2 kos degree yg brkaitan dgn islamic slepas habisnya sya d asasi sains kemanusiaan. Hrap sis bole explain, syukran yah sis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Boleh.

      Kat uia ni degree islamicnya ada 4, iaitu di bawah kuliyah ilmu wahyu ada fiqh, usuluddin, quran sunnah dan di bawah kuliyah education ada ised (islamic education)

      Awak boleh ja try mohon wktu orentasi asasi nanti sbb dia bukak peluang tu nnti jadi bolehla awak tukar sesiap ke asasi islamic

      Ataupun kalau nak tukar wktu degree, awak boleh mohon wktu sem 3 asasi atau wktu sem 1 degree

      Kalau awak nak yg islamic bwh kuliyah ilmu wahyu tu, awak kena lepas arabic test band 6, jadi kalau awak bawah band 6 sebelum tu, awak kena re-sit lah if nak tukar nnti

      Kalau yg bawah education lak, ofkos ada ujian komputer dan interview

      Nak tukar kos ni boleh apply Change of Program ataupun tanya ja pihak pejabat uia inshaAllah membantu

      Selamat maju jaya!

      Delete
    2. Ok lupa.. uia dah bukak kos baru mulai tahun ni iaitu halal industry.. kalau berminat bolehla apply

      Delete
    3. Ohhhhhh mcm tuuuu. Ok faham. Wlaupun masa spm sya takda ambil arab ataupun subjek aliran agama, tetap bole apply jugak kan?

      Delete
    4. Tak silap saya, boleh. 😊

      Delete
    5. Alhamdulillah. Syukran bnyak2 yah sis tolong respon skali dgn penerangannya hehe. Sya doakan moga sis sntiasa dprmudahkan urusan n brjaya dunia akhirat. Doakan kejayaan saya yah🤗🙏🏻

      Delete
    6. Aaminn..terima kasih. Semoga awak juga berjaya dunia akhirat🥰

      Delete
  17. Salam sis nak tanya. Tahun 2020 ni mmg semua asasi di uia gambang saja ye? Sbb ada dengar uia pagoh ada buat asasi utk b melayu n english. Mohon penjelasan sikit sis. Terimakasih😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Ya semua asasi di uia gambang. Maybe yg awak dengar tu program degree kot sebab degree malay/english for intercom dekat pagoh hehe..

      Delete
  18. Assalamualaikum sis, nak tanya, asasi mmg semua kat uia gambang ye? Kalau masuk degree kat gambang juga ke atau kat tempat lain? Btw saya apply asasi sains kemanusiaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Ye semua asasi uia kat gambang sekarang. Kalau degree, mcm awak sains kemanusiaan kan, jadi sambung di uia gombak.

      Uia kuantan for medic and science

      Uia pagoh for international language and tourism

      Delete
  19. Assalamualaikum sis.. Alhamdulillah sy dpt straight A's dlm spm last year but unfortunately BI sy dpt gred A-.. In meanwhile, sy minat sgt untuk ambik asasi bhs inggeris n be a teacher.. So here i wanna ask based on sis punya experience, sy akn akn terpilih ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Wahh a big congratz to you!

      Berdasarkan syarat uia utk program asasi english, minimum kena dapat english A-. Jadi awak lepasla syarat tu. InshaAllah awak layak utk terpilih tambah lagi awak straight A.

      Saya doakan awak berjaya!❤

      Delete
  20. semua asasi sekarang di gambang ye? sebab saya baca blog2 ada yg kata asasi ekonomics n sains management di uia gombak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa mulai 2019,di gambang semua. Maybe itu yg dulu. Huhu. Gombak hanya urk degree, master dan phd

      Delete
  21. Hai Assalamualaikum.

    saya nak tanya mengenai elaun asasi uia.

    elaun tu memang under tajaan kerajaan atau perlu buat apa2 permohonan sebelum masuk?

    kawan saya ada dapat tawaran Asasi UIA (Bahasa Inggeris). Elaun tu akan terus masuk masa first semester?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai saya ada baca elaun tu dari duit rakyat tak silap.

      Saya pon nak tau jgk pasai elaun ni sbb ada orng ckp elaun ni utk student yg gaji ibubapa 10k kebawah. Betul ka?

      Delete
    2. Hai waalaikumsalam.

      Yaa elaun tu under kerajaan. Waktu first sem, uia akan bagi borang tu and kita kena uruskan lah dan hantar ke uia.

      Kena tunggu borang tu dah habis proceed, baru duit masuk.

      Pasal duit rakyat tu, saya taktau. Haha😅

      Yapp, hanya untuk student yg gaji ibubapa 10k ke bawah.

      Sekian.

      Delete
    3. salam sis.maksudnya,kene dapat tempat dlm asasi uia dulu baru dpt isi borang tu ye?

      Delete
    4. Wassalam yaa..borang elaun dapat selepas sah jadi student uia

      Delete
  22. Assalam.....kenape ade kwan saya ckp...ade yg ambik asasi...tpi habis lambat...ape sbbnye ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Antara sebabnya pointer dia x lepas untuk ke degree ataupun dia tak lepas band apt atau ept waktu sem 3

      Delete
  23. Elaun rm2500 tu hanya cukup utk bayaran pengajian dan asrama sahaja kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cukup jugak utk pocket money sikit😉 yuran tak sampai 2000

      Delete
  24. Saya termohon asasi sains hayat uia dan saya berjaya. Tetapi saya ingat sains hayat uia merupakan sains perubatan. Setelah saya mengkaji rupa-rupanya course yg saya nk tu ialah asasi sains kesihatan bersekutu. Bolehkah saya menukar course ke asasi kesihatan bersekutu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya masih ada peluang. Selalunya uia akan buka peluang utk apply Change of Programme. Tapi kena bayar rm100 x silap saya.Nanti awak boleh tanya staff uia untuk lebih maklumat.

      Delete
    2. Terima kasih akak. Boleh saya tahu klau saya teruskan ambil asasi sains hayat nanti saya boleh mendapat pekerjaan apa?

      Delete
    3. Sama-sama. Maaf saya tak arif sangat pasal sains hayat ni tapi possibly awak boleh jadi ahli biologi, zoologist, penyelidik dan lain-lain.

      Kalau awak rasa clueless pasal kos yang awak ambil, awak boleh tanya lecturer, counselor or seniors nanti.😉

      Delete
  25. muhammad luqman alhakim5 June 2020 at 21:49

    susah tak belajar bahasa arab kat asasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. A bit challenging mula2 sebab nak catch up lecturer mengajar dan cakap dalam bahasa arab kan.. tapi lama2 nice la sebab lecturer semua baik2 and membantu..syllabus dia pon tak tinggi lagi, just intro to the subjects

      Delete
  26. Saya tak ambil bahasa arab masa SPM.Macamana nak cari nota bahasa arab untuk APT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh follow channel @aptstudy kat telegram..banyak nota kat situ

      Delete
  27. assalam sister, nak tumpang tanya, dapat allowance tak kalau belajar sini hehe

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum akak... saya dapat tawaran ke uia course allied health science ...saya nak tanya tentang ept dan apt test tu ..dengar cerita ept tu akan digantikan dengan online english test dan apt tu tiada... betul ke ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, tahniah! Yang tu saya pon tak tahu la, tapi possible jugak dia buat online sbb pkp kan... apt selalunya ada, pelik jugak kalau takdak. Boleh tunggu makluman rasmi dari uia

      Delete
    2. Ouhh okayy ...Terima kasih😊

      Delete
  29. Salam, saya dah dapat tawaran asasi. Pelajar asasi dibenarkan bawa motorsikal tk? t.kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..tahniah! Tidak dibenarkan. Basikal eletrik boleh.

      Delete
  30. Ok noted, t.kasih sis for your prompt reply... جزاك اللهُ خيراً

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum kak,tumpang tanya,bukan ke alaun untuk gaji parent yang bawah 10k je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Ya betul. Untuk parents gaji bawah 10k je

      Delete
  32. Salam, I have read your blog and it was very useful for me . But I have a lot of question to ask since I've got the offer from UIA and I also take the arabic course. Can I message you through your instgram or facebook? Or I can just email you?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, I'm glad that you think so. Yes, you can email me at zainabzuhaira89@gmail.com. If you want, i can give my whatsapp number in the email so that it'll be easier. 😊

      Delete
  33. salam sister, nak tanya. Kalau saya budak sains tulen dapat offer nursing programme boleh tak saya tukar pergi human sciences ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..saya tak sure la, tapi tak silap saya change of programme tu trbuka ja untuk semua..ikut kekosongan kos trsebut.

      Delete
  34. Berapa tahun program asasi Tesla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahun. Sekarang program asasi uia semua setahun sahaja.

      Delete
  35. saya nak tnya kak..nnti degree saya kat uia pagoh..blh duduk umh sewa ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh..waktu degree ada choice utk duduk kat mahallah or rumah sewa

      Delete
  36. Salam sis . Saya ditawarkan asasi touris n hospitality.. boleh saya tahu after asasi ni, degree apa yg ditawarkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Setahu saya, asasi yg awak dapat ni degree nya pon nama sama, degree tourist and hospitality. Tapi waktu degree nanti kampus ye kat UIA Pagoh.

      Delete
  37. Salam sis nak tanye. Memang budak cfs akan diserap masuk uia dalam kos dia kan kalau lepas pointer. Ade ke orang yang x dapat program dia even dia lepas pointer. Result untuk core subject memang main peranan ye untuk kite dapatkan kos kite.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Yapp semua akan diserap ke uia waktu degree kalau lepas pointer. Setahu saya takde la pulak org yg direject walaupun dia lepas pointer. Waktu asasi ni, semua subjek main peranan sebab dia akan tengok dekat pointer cgpa kita yg last tu.

      Delete
    2. Ohh maknanya saya sekarang baru habis cfs kos law. Nanti saya akan terus masuk aikol lah kan sebab pointer cgpa saya 3 keatas. Means semua budak cfs law akan masuk aikol if dorg semua lepas pointer yee. Dia x ada kuota ehh.

      Delete
    3. Yapp..haritu dia ada suruh isi kan utk sambung degree apa? Haah xde sebab pelajar cfs dijamin utk ke degree kalau lepas pointer apa semua.

      Delete
    4. Akak transcript lepas habis cfs memang penting ke?? Apa function Dia??

      Delete
    5. Penting la jugak..untuk mintak bantuan kewangan for degree or biasiswa, selalunya diorang akan mintak transkrip asasi

      Delete
  38. Kalau untuk ke fakulti ekonomi SPM BI minimum dpt brp? Kalsu B+ dpt x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengikut pengalaman kawan saya, yupp dapat. Minimum B tak silap.

      Delete
  39. Assalamuaikum sis ,nak tanya, setiap asasi yg ada di uia perlukn addmath ke di results spm, atau memang ada kos asasi yg x perlu addmath spm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Tak semua memerlukan addmath contohnya asasi bm, b.i, arab, human science, seni bina, law, economy, pelancongan, ilmu wahyu dll. Yang perlukan addmath hanya kos science seperti medic, pergigian, kejururawatan dll.

      Delete
  40. Assalamualaikum sis. Nak tanya, lepas asasi dekat UIA, memang tak boleh langsung ambik degree dekat universiti lain ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Yapp sijil asasi uia hanya laku untuk degree uia saja. Kalau nak degree uni lain kena start balik peringkat persediaan.

      Delete
  41. Assalam kak saya ada email akak , mohon sudi baca 😄

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum,sis. Pengambilan second intake yg masuk bln feb 2021 tu,adakah diorang akan start dari awal atau join student yang tengah buat asasi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. 2nd intake akan join skali student yg tgh asasi. So masuk2 tu terus sem 2, sem 3. Last sekali baru amek sem 1. Kira diorang habis asasi lewat satu sem la.

      Delete
  43. Assalam sis, kalau dah lepas habis asasi sains hayat di uia,boleh ke apply kursus lain selain kursus yang ditawarkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, boleh. Kena apply Change of Program and bayar rm100. Tapi UIA akan tengok kelayakan and tempat kosong utk course tersebut

      Delete
  44. Assalamualaikum sis, sy nak tnya if dlm spm sekurang-kurangnya dapat B+ still layak or not untuk masuk uia? And one more thing nak apply scholarship based on results spm ke? Mcm straight A's je dapat? Btw,saya interested nk smbung uia even spm next year. So, I do some research before masuk uia. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, ya still layak. Syarat layak tu ikut kos apa yg awak mintak. Jap saye tambah syarat kelayakan bagi setiap subjek.

      Kalau biasiswa untuk asasi ni, payah sikit nak ada and banyaknya utk straight A je lah tapi waktu asasi ni dapat elaun, so jangan risau. Selalunya biasiswa orang mintak waktu first sem ijazah guna result asasi and spm.

      oraitt goodluck in your study ;-)

      Delete
  45. Jika sambung asasi bahasa Melayu komunikasi antarabangsa boleh ke sambung ke kuliah pendidikan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa macam tak boleh sebab kuliah pendidikan cuma ada teaching english, arab, islamic edu and kaunseling.

      Delete
  46. Apa syarat kelayakan bagi yang nak ambil asasi bahasa melayu komunikasi antarabangsa?

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum nak tanya macam mana ya nak dpt scholarship? dan kos asasi selalu berapa ya termasuk mahallah ape sume tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..yg tu kena pandai2 cari sendirilah. Tapi kalau waktu asasi ni takyah risau sgt scholarship sbb ada elaun. Yuran apa tu awak boleh tengok dekat post saye yg lagi satu, "Asasi uia benda basic utk tahu" yg saye dah letak link sbelum gambar tu.

      Delete
  48. assalamualaikum. nak tanya, for elaun memang automatic dapat or kita kena mohon? and waktu registration day, kalau takbayar registration fee lagi boleh ke? i mean tunggu duit elaun dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Waktu minggu2 awal sem tu, dia akan bagi guide and borang2 la utk isi for the elaun. Regist fee kena bayar siap2..tapi tak silap saya ada choice utk nak guna duit elaun dulu ke cenna tah. Huhu saya pon tak berapa ingat

      Delete
  49. Salam kak nk tya, if nk ambil asasi tesl uia, lps dpt tawaran tu.. Dkt uia mna sy akan ditempatkan. And contoh kalau spm dpt 1A je byk B.. Sy still lyk tak, btw sy belum ambil spm lg sbb covid-19.result percubaan byk B.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dekat gambang. Hmm kalau awak nak amek asasi BI english spm awak at least kena A- yg lain tu B pon takpe still layak..cuma persaingan banyak la
      Gudluck spm!

      Delete
    2. Thanks❤️ ada syarat tertentu ke utk masuk sbb math.. mmg fail😭

      Delete
    3. Cer awak tengok dekat jadual yg saye letak tu..tu dia senarai syarat minima utk masuk kos asasi uia

      Delete
  50. Salam kak, cth kalau pointer sy tk lps dkt asasi tu, uia akan kick out sy tk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Tak.. kena retake exam and extend asasi

      Delete
  51. what if kita fail subjek sem 3 ada special examination ke or kena tambah sem

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum akak, nk tanya klw amik irk kat uia or apa apa asasi ada iv tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, asasi takde iv. Nak masuk degree baru ada. Tapi utk kos irk memang tadak iv, just ssetengah kos yg ada iv cam medic, teaching and lain2.

      Delete
  53. Salam sis nk tya, uia mmg tkde course tesl ke.. Sbb sy nmpk asasi eng hanya ad encom & benl.. Lg stu, semua lepasan spm nk masuk uia mmg kena masuk asasi dulu eh? Sorry soalan pelik.. Tgh pening sbnrnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Tesl hanya ada waktu degree. Jadi wktu asasi amek dulu benl, then waktu sem akhir boleh mohon nak amek tesl wktu degree and ada interview.
      Tak semestinya amek asasi je, boleh je nak amek diploma or stpm or stam, ikut mana yg awak minat. Cuma kalau amek asasi ni duration dia hanya setahun and dijamin degree uia. :)

      Delete
  54. assalam kak nak tanya beberapa soalan ni:-

    1. kalau saya dh habis asasi boleh x kalau nk tukar kos waktu degree?
    2. saya 2nd intake tapi terus masuk sem2 mmg mcm tu ke? is it normal?
    3. AED dgn TPHM mmg qualification yg sama ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam
      1. Bolehh asalkan masuk dgn kelayakan mcm kawan saya waktu asasi dia amek arab tapi wktu degree dia tukar tesl
      2. Haah 2nd intake memang masuk sem 2 terus, pastu sem 3, hujung nnti bru dia letak sem 1 balik.
      3. Yupp, utk asasi. Utk degree saya tak sure

      Delete
  55. Uia ad course history tk? Or ad time degree je.. Kalau ad time degree je lps habis asasi blh tukar course kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yapp ada waktu degree. Dia under human science. Jadi amek dulu asasi human science, nnti wktu degree dia akan pecah, boleh pilih history or communication or psycho or political science or business or benl or barb.

      Delete
  56. Kak Ajue tahu tak pasal bidang TPHM ni? boleh tahu apa kebaikan memilih bidang TPHM:)) Saya ada mencari jugak post post yang berkenaan bidang ini tetapi saya ingin mengetahui bidang ini dengan lebih mendalam. Harap dapat berkongsi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta maaf :( saye pon tak tahu sangat pasal bidang ni sbb kawan2 saye takde pula yg ambil kos ni. Tapi kalau awak nak tahu lebih lanjut, saya rasa awak boleh email ke klm@iium.edu.my utk tanya tentang bidang tersebut. Harap membantu :)

      Delete
    2. Terima kasih Kak Ajue, atas makluman yang dibalas.Sangat membantu^^ Tertanya-tanya juga kalau ambil bidang KLM di UIA (asasi), ada peluang tak nak sambung pengajian di Jepun? Sebab saya ada lihat sesetengah pelajar di UIA, ada yang sambung belajar dekat luar negara walaupun dah ditempatkan di UIA sendiri. Setahu saya, kalau nak belajar dekat Jepun ni, ada cara nak mohon seperti melalui biasiswa MEXT, masuk UM dulu buat persediaan dekat sana 2 tahun(RPKJ).. Macam mana diorang mohon?

      Delete
    3. Sama-samaa.. haa betulla apa yg awak cakap tu, selaunya kalau nak sambung belajar kat jepun betul2 kena ikut prosedur tu. Tapi maybe yg awak tgok student uia pergi jepun even dah ditempatkan di uia - tu selalunya program pelajar pertukaran. Ada waktu degree. Kira boleh apply utk pergi ikut tempoh program tu. Tak silap kena ada kelayakan n interview so on. Tapi sekarang ni saya tak tahu la ada lagi ke tak sebab musim covid kan..

      Delete
  57. salam sis nak tanya, ada elaun tak sepanjang di asasi UIAM ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..ada. bagi yg parents gaji 10k ke bawah

      Delete
  58. salam sis,sekarangkan tengah musim isi upu,pastu saya macam berminat pula nak masuk program asasi kat iium ni pastukan asasi bahasa arab untuk komunikasi antarabangsa tu kan mmg masuk masuk kene pandai cakap arab ke?sbbnye nnti dia ada mcm ujian lisan ek?saya lemah sikit lisan lisan ni kalau penulisan tu boleh lagila

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Takpe tak mahir sgt pon asalkan ada basic. Nanti masuk ada ujian apt, arabic placement test. Yg ni takde lagi ujian lisan just brtulis. Cuma kalau tak lepas ujian tu kena amek kelas bahasa arab nanti and lepastu bru ada ujian lisan. So dont worry!

      Delete
  59. assalam kak, saya nak tanya. contoh kalau saya masuk asasi perubatan uiam, memang dah ada tempat ke bagi saya untuk sambung degree medic di uiam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, yapp asalkan lepas syarat2 dia cam lepas pointer, lulus semua subjek apa semua tu. Lagipun asasi uia hanya utk degree uia sahaja, tak boleh buat mihon degree uni lain.

      Delete
  60. Saya nak tanya, uia tu yuran dia mmg tinggi sgt ke, nak compare dgn uitm mmg la uutm lg kurah tp jauh sangat ke bezanya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uitm* murah* banyak typo lak

      Delete
    2. Bagi saya, uia antara yang termurah la among ipta. Macam kos saya, cuma 1200+ per sem trmasuk yuran asrama. Rasanya tak byk beza pon dgn uitm, lagipon kat uia dijamin boleh masuk asrama.

      Delete
  61. Assalamuaikum sis, maaf mengganggu��Saya nk tanya pendapat sis...saya batch spm 2019, boleh ke saya mohon utk masuk asasi uia utk second intake tahun ni? Saya ingat nk apply upu lagi tahun ni utk masuk uia tapi rupanya uia tak buka asasi untuk pemohon spm bukan tahun semasa:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam saya tak sure sgt la pasal ni tapi rasanya awak boleh je mohon 2nd intake tu dgn apply kat iRayu cfs tu kan

      Delete
  62. salam sis.. kalau asasi ekonomi di gambang ya.. sbb sbelum ni di gombak kan. nk kepastian

    ReplyDelete
  63. salam sis, boleh tak tolong terangkan macam mana nak tukar kos waktu sem 3 asasi/ sem 1 degree

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Pergi je dkt imaalum, pstu dekat my services tu ada Change of Program (COP). Pastu boleh apply kat situ ^-^

      Delete
  64. Assalam sis, saya nk tanya. Saya ade fail subjek utk sem 2 jdinya saya kene extend sem la kan? Dan graduate pon lmbt jugak? Pastu masuk degree pon lmbt jugak ye dri yg sepatutnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Haah awak kena extend sem. Habis asasi lambat sikitlah dari org lain. Tapi kadang sem yg extend tu dia akan susun bagi dpt masuk degree sama dgn yg lain jugak.

      Delete
    2. Ohhh.. saya hrp saya dpt masok degree sama2 dgn kwn2 yg lain. Sedih jugakla kene repeat tpi saya tahu perancangan Allah lebih baik. Terima kasih kak, semoga berjaya dunia akhirat amiinn ;))

      Delete
    3. Aamiinn..sama-sama. Semoga dipermudahkan urusan dan berjaya dunia akhirat :)

      Delete
  65. assalamualaikum, sister ada sebut pasal tempat di UIA waktu degree nanti terjamin kan. So takpayah nak serabut untuk isi upu balik sebab uia akan terus serap masuk ke sana. Tapi kalau saya berniat nak sambung degree in another university, macam mana pulak prosedurnya eh? Yang saya tahu mmg kena ambil MUET since uia ada EPT instead of MUET. Boleh sis explain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..ye kalau ambil asasi uia takyah serabut, dia akan serap terus nnti. Tapi kalau nak sambung degree uni lain, tak boleh sbb asasi uia tak laku untuk degree uni lain. Cuma kalau nak sambung degree uni lain jugak, kena isi upu amek balik peringkat asasi/diploma uni lain. Lepas dah selesai study peringkat tu, baru isi upu untuk degree pulak. And yes, uni lain require muet.

      Faham kan?

      Delete
    2. ooooo faham. tapi kalau lah katakan saya nak masuk uniten nnti waktu degree, and saya ada tengok requirement untuk masuk uniten boleh dari pelajar asasi yg melebihi cgpa 2.00 . takde sijil muet pun boleh masuk atas syarat kena ambil time degree nanti lah. so, macam mana pulak tu...thankyou sis

      Delete
    3. Ouhh fahamm.. tapi setahu saya asasi uia memang tak laku untuk sambung degree uni lain. Berbeza dengan asasi UM yang mana sijil asasi dia kita boleh guna utk apply uni lain. Macam awak kata uniten kan, itu uni swasta dan dia jugak ada program asasi dia tersendiri. Jadi awak kena cek jugakla dia terima pelajar asasi dari lepasan uni mana.

      Pastu mcm yg awak kata tu..haah sesetengah uni benarkan ja pelajar sambung degree tanpa muet as long as kena complete muet before grad.

      Delete
    4. ooooo okey fahamm.. thankyouu so much sister , doakan urusan saya untuk masuk uniten degree nanti dipermudahkan allah.

      Delete
    5. welcomee..oraitt semoga dipermudahkan and good luck!

      Delete
  66. Assalamualaikum ,saya nak tnye akak kos arab apa eh? boleh ceritakan tentang kos arcom kpd sy sbb sy kos tu tapi tula rse waswas nak smbung degree nnti.skrg sy tngh dlm asasi lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..saye kos arab sastera. Boleh baca post saya brtajuk "BARB vs ARCOM" utk tahu serba sedikit :)

      Delete
  67. saya nak tanya klau asasi sem 3 dah tpi tak exit lagi satu languange,so kena extend sem la eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa boleh je nak mintak re-sit exam. Tapi kalau fail jugak kena extend sem

      Delete
  68. assalamulaikum saya nak tanya sis, berapa pointer yang diperlukan untuk sambung degree course physical science dekat uia sis ? and macammana kalau tak cukup cgpa, ? satu lagi, ada kemungkinan tak kalau kita tak dapat sambung apa apa course pun degree nanti even pointer melepasi syarat ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..saya tak sure lah yg tu tapi rata2 course science at least 2.8/3.0
      Kalau tak cukup, kena retake balik subjek yang dapat teruk tu and resit exam. Soalan last tu, tak mungkin la berlaku unless awak ada buat kesalahan or jenayah yg boleh membuatkan awak dibuang uni.

      Delete
  69. Assalamualaikum sis saya nak tanya, susah tak nak dapat tawaran untuk asasi sains kemanusiaan? Saya minat sangat nak ambil course tu tapi takut banyak persaingan dengan pelajar2 cemerlang lain. dan markah merit untuk kemasukan ke UIA minimum sekurang kurangnya berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..asasi sains kemanusiaan ni dibuka utk pelajar aliran sastera and rasanya kalau lepas syarat dh layak masuk. Markah merit tu I'm not sure but rata2 yang masuk uia ni 5A ke ataslah. Doakan semoga dipermudahkan utk masuk aamiin

      Delete
  70. asslm sis,sy baru dpt result spm,sy igt nk sambung asasi bahasa melayu komunikasi antarabangsa,semua syarat mmg sy dh lps,BM sy pon A plus,cuma sy fail addmath,,,Fizik n chem pon D je,Biologi C plus,jadi agak2 boleh sambung xcourse tu,sbb sy igt nk ltk dkt pilihan 1 dlm upu,,harap sis notice tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..maybe akan affect jugak sbb banyak persaingan kan. Tapi kalau awak betul2 nak awak letak ja kat pilihan tu inshaAllah kalau ada rezki dapat.

      Delete
    2. thank you sis,huhu sy nk sgt tapi mcm xde hrpn je

      Delete
    3. Saya doakan yang terbaik utk awak. Goodluck!

      Delete
    4. thank youuu sis,,i really appreciate it

      Delete
  71. assalamualaikum akak, saya nak tanya ujian apt tu mmg wajib duduki ke? saya tak risau pasal ujian ept tapi kalau ujian apt ni saya yakin saya tak boleh jawab langsung sbb saya takde asas ba.. no 1 sampai 10 anta anti saya tahu la hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam ya wajib. Kalau awak amek kos ilmu wahyu atau arab atau law syariah, awak kena lepas level 6. Tapi kalau awak amek kos selain tu, just kena lepas level 2 ja. Don't worry. Lagipun kalau tak lepas apt, just kena masuk kelas bahasa arab lepastu and retake apt smpai lepas level.

      Delete
  72. assalamualaikum akak, saya mohon asasi arab di uia, kalau ikut syarat am dan syarat khas.. alhamdulillah saya mmg lps, tapi saya risau, adakah diorg akan tgk jugak markah merit? saya risau sbb markah merit saya agak rendah.. mcm mana eh :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, ya diorang tgok jugak markah merit sbb banyak persaingan kan. Yang tu takleh nak buat apa lah, just doa semoga dapat yang terbaik. Goodluck! InshaAllah kalau ada rezki dapat la tu

      Delete
  73. Assalamualaikum akak...saya ada apply dalam upu asasi arab..tp kan saya nk tnya akak macamana akan punya pengajian. Tahap kesusahan dia macam mana.and nnti dh grade apa peluang pekerjaan dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Pengajian bagi saya takde la susah mana, just upgrade sikit dpd sekolah menengah. Cumanya sbb belajar fully in arabic and english, so mula2 tu kena pandai2 catch up la. Waktu degree pulak bolehlaa, mencabar sikit sbb belajar arabic lagi dalam an. Peluang pekerjaan seperti editor, translator, ada jugak graduan yg jadi claim analyst, bkerja di pejabat duta and so on. Kesimpulannya, kerja2 yg memerlukan kepakaran bahasa arab boleh diceburi

      Delete
  74. Assalamualaikum kak😊sy lepasan spm 2020 dan sy hrp sgt sy dpt course asasi undg2 kat uia hehee😙sy nk tanya, kalau nak masuk degree nnti, student asasi undg2 uia perlu interview jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Utk kos undang2 takde interview. Goodluck!

      Delete
  75. assalam sis,saya mohon asasi perubatan sbg pilihan pertama tapi saya risau takut terlalu susah.apa pendapat sis ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Bagi saya, kalau awak betul-betul minat and ada kebolehan utk study medic, ok ja nak apply. Tapi kalau awak masih ragu2 maybe boleh pergi cari macammana student asasi medic belajar and tanya diri awak mampu tak nak study macam tu. Saya rasa semua kos pun ada susah, jadi maybe awak boleh pilih mana yang paling minat and mana yg awak nak kerja nnti. Semoga yang terbaik utk awak!

      Delete
  76. salam sis, kalau extend sem kena bayar apa apa fees tambahan ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam tak pastila tapi rasanya kena bayar yuran utk sem extend tu

      Delete
  77. sisssss i tk faham yang elaun... kerajaan bagi berapa ratus sebulan? ke diorg bagi setiap akhir semester?

    ReplyDelete
    Replies
    1. x silap, dia bagi ikut sem, tetapi RM2500 setahun.

      kalau silap, boleh betulkan saya :) (hehe)

      Delete
    2. Ya betul dia bagi setiap sem..total 2500 setahun tu trmasuk yuran..yg dapat kat kita elok dah tolak yuran

      Tq jawabkan :)

      Delete
  78. Assalamualaikum sis , boleh ke kalau time asasi tu nak bawak kereta sendiri ? Ke memang wajib tak boleh bawak kereta sendiri ?

    ReplyDelete
  79. assalamualaikum, lepas habis asasi memang kene sambung degree UIA jugak ke atau boleh buat kat U lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Haah sambung degree uia sahaja. Asasi uia takleh sambung degree u lain

      Delete
  80. Assalamualaikum sis. Saya dapat asasi sains hayat di uiam , tapi tiada basic arab . Macam mana ya ? Kalau sy terima nanti takpe ke atau tempoh asasi akan lebih dari setahun ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, takpe je. Nanti ada ujian APT tu utk kos awak just kena lepas level 2. Kalau tak lepas kena amek kelas arab and retake semula exam apt tu wktu hujung sem. Asasi still setahun

      Delete
  81. Hi sis kalau dapat asasi sains hayat uiam ade chance tak nak smbung medic di uia jugak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada chance..boleh apply Change of Program. Cuma chance nya 50-50 lah sbb tgok kepada kekosongan jugak utk tukar kos.

      Delete
  82. Hi just curious yang elaun Tu semua student dapat or student Yang berkeperluan je dpt? can you explain briefly psl bantuan parents gaji under 10k Tu? Dari segi macam mana Yang diaorg disupport?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk student yg parents dia gaji 10k ke bawah saja. Lepas daftar asasi, akan dapat borang utk mohon elaun trsebut. Dapat duit poket and ditanggung yuran.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Asasi UIA - Benda Basic Untuk Tahu

Note: Saya tulis post ni waktu asasi batch 2018/2019, jadi maybe ada perubahan serba sedikit dengan peredaran zaman. Jadi, kalau jumpak post yang lagi baru, lebih baik rujuk post tersebut or rujuk students yang baru grad dari asasi uia. Harap maklum. Ohayou gozaimasu Ok memandangkan post pasal asasi uia tu mendapat sambutan ramai dan banyak pulak persoalan yang berlegar2 di kepala anda semua, maka terhasil lah post kali ini plak. I'll tell you about benda basic yang anda nak tahu pasal asasi atau org panggil CFS (Centre for Foundation Studies) kat UIA nih. Orait lets go!!!!!!! Akak, asasi uia belajar kat mana eh sekarang? Dekat UIA Gambang. Sekarang semua asasi memang amek kat UIA Gambang sahaja! Titik. Tak amek dah kat uia lain. UIA lain hanya utk degree/master/phd. Sebabnya uia gambang tu baru sahaja siap dibina tahun lepas dan memang dikhaskan utk pelajar asasi uia. Gambang tu kat mana akak? Kat Pahang, sayang. Berapa lama eh belajar asasi ni? 10 bulan as in SETAHUN. A

Arabic Placement Test (APT)

Note: Saya tulis post ni waktu asasi batch 2018/2019, jadi maybe ada perubahan serba sedikit dengan peredaran zaman. Jadi, kalau jumpak post yang lagi baru, lebih baik rujuk post tersebut or rujuk students yang baru grad dari asasi uia. Harap maklum. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ما أخبركم جميعا؟ الآن سأشرح لكم عن الاختبار اللغة العربية الذي يجب عليكم ان تجلسوا لها إذا تريد التحاق دراستكم في الجامعة الاسلامية العالمية بماليزيا ......ايوه Wukey2..saye acah2 je cakap arab tak pro lagi haa ') tapi sekadar nak cakap pasal apt ni no hal laa Kuikuii...ayuh!!! Ok..apt ni seperti yang anda tahu adalah ujian yg perlu anda duduki kalau nak masuk uia. Selalunya ia diadakan waktu taaruf week.  Dengar macam senang tapi tak semudah yang anda sangka. Bagi pelajar kos BAR IRK wa LAW SYARIAH, anda mestila mendapatkan band 6 to be exempted. Haaa.. band 6 ni maksudnya markah mestilah 61persen ke atas. But..bagi pelajar lain alhamdulillah..uolls cuma kena lepas band 2 jerr S