Skip to main content

Moving Back

Well, hello.......

Do you know what's the meaning of the title???

It's mean... I'm going back to my old school!!!
Yeehaaaaaaa!!

ermmm.. hampa nak gelak, gelak laa... aku tak kesah. Tapi aku tau ni la keputusan paling baik bagi aku. My best final decision!

Baru duduk dua minggu, aku dah pindah balik pulak. Haha... nak tau kenapa? Sebab... sekolah baru tu lain gila. Aku pening duduk kat situ, nak belajar pon tak boleh... huhu... sedihnya.. T-T 
Aku malas nak comment panjang2. In short, sebab tu la aku pindah balik.

Sepanjang 2 minggu aku duduk kat situ, hari2 aku mintak doa nak pindah balik. Pastu, hari2 aku sakit kepala dok fikir... nanti,kalau cerita kat ayah aku, dia bagi ka aku pindah balik? Huhu..

Dan, nasib baik laa ayah aku bagi ja. Senang2 pulak tu! Sebelum tu, aku dok serabut pikiaq nak cakap cemna? Nak teriak la, apalah... Tapi waktu balik tu, senang2 ja ayah aku bagi balik. Tapi dengan syarat, aku kena pi cakap sendiri dengan cikgu2. Takpa.. aku accept ja asalkan aku boleh pindah balik. Dan syukur jugak, senang ja proses nak masuk balik sekolah tu. Fuhh... Aku rasa ni berkat doa aku tiap2 hari kat Allah.

Dan baru aku gila2 sedar, yang Allah tu Maha Pemurah, Penyayang sangat2. Dulu aku doa nak pindah pi Baling, Dia kabulkan doa aku. Dan lepas tu, aku doa pulak nak pindah balik, Dia kabulkan jugak Apa2 aku mintak , semua Dia bagi. Kadang2, waktu aku doa tu, aku terfikir, adakah aku kufur nikmat? Sebab bila Tuhan bagi macam ni, aku mintak macam lain pulak. Aku menyesal sangat2. Terima kasih, Ya Allah... sebab bagi aku peluang lagi. Alhamdulillah...

Dan... ( haishh... berapa banyak 'dan' aku tulis ni??) aku rasa gembira ja bila jumpak cikgu2 aku kat sekolah lama tu. Depa syok jaa. Kawan2 aku pon sama, happy ja. Takdak pulak nak kata kat aku. Tapi aku tau, nanti ada jugak mulut2 yg ngata tu. Well, whateva je lah... I don't care! Biar je la kat orang yang nak mengata tu..

The last point, apa yang jadi kat aku ni banyak bagi pengajaran kat aku.
  
 First, aku kena bersyukur apa yang ada kat aku, Aku kena hargai semua tu. Boleh jadi benda yg aku tak suka tu la yg baik kat aku. Memang kena tepatla ayat tu ngan aku. Sebab dulu aku selalu dok kata, duduk kat sekolah lama tu tak best. Padahal, bila pindah, laaagi tak best dan menyusahkan aku.
  
 Second, aku kena bersabar dan tak merungut. Sama je lah macam yg aku kata tadi tu.
  
 Third, aku kena fikir banyak2 sebelum nak buat keputusan. Hari tu, aku terburu-buru sangat buat keputusan nak pindah, so lastly jadi camni lah. Menyesal dah..
  
 Fourth, ujian yang ditimpa ni sebab Allah nak hambaNya dekat dengan Dia. Aku baru sedar yang selama ni aku dah lalai, banyak main2 ja. Bila rasa susah macam tu, barula aku doa hari2, qiamullail tiap2 hari. Waktu susah2 camni la baru nak ingat kat Allah. Waktu senang? Masha Allah... Nasib baik la Allah tu Maha Penyayang. Sepatutnya, waktu susah ka,senang ka... kita perlu ingat kat Allah sentiasa. Harap2 la apa yang aku kata ni sentiasa aku istiqamah. Aminn..
  
  Last, segala yang berlaku ada hikmahnya, tak kirala perkara yang berlaku tu baik ke buruk. Hikmah kejadian ni, bagi aku, yang ni lah... aku dapat semua pengajaran ni. Baru aku sedar sikit2 erti kehidupan sebenar ni. Acewahhh....

 Haaa.. lagi satu aku nak ucap terima kasih sangat2 kat kawan aku yang sorang ni, HUDA. Sebab, sepanjang aku dok situ, dia ja dok tolong aku. Aku rasa aku asyik menyusahkan dia ja. Sorry and thank you so much for your help. I will never forget your kindness to me...

 Aku jugak nak ucapkan terima kasih kat ayah aku, sebab dah banyak tolong aku. Aku dah menyusahkan ayah aku banyak dah bab pindah2 ni. Sorry, Abu... terima kasih sebab bagi Aju pindah balik. ;)

 Hoho.. okkk. Yang tu ja nak ceta .. panjang tak? Hoho..
Aku dah buat keputusan nak dok sekolah tu sampai habis sekolah menengah. Doakan aku baik2 saja... :)  Hehe..well, lepas cuti ni, terus aku ada ujian topikal. Doa bagi aku boleh jawab ya!! ( Tapi aku dah terlepas 6 kertas dah.. sedey.. T-T )

Kayy... sampai sini ja. Sorryla kalau bahasa aku pelik2 sikit.. ( sebab aku tak tau nak cakap Kedah ka, cakap formal ka.. haha). 

Ok, bye!

Wassalam~

Comments

Popular posts from this blog

Asasi UIA - Benda Basic Untuk Tahu

Note: Saya tulis post ni waktu asasi batch 2018/2019, jadi maybe ada perubahan serba sedikit dengan peredaran zaman. Jadi, kalau jumpak post yang lagi baru, lebih baik rujuk post tersebut or rujuk students yang baru grad dari asasi uia. Harap maklum. Ohayou gozaimasu Ok memandangkan post pasal asasi uia tu mendapat sambutan ramai dan banyak pulak persoalan yang berlegar2 di kepala anda semua, maka terhasil lah post kali ini plak. I'll tell you about benda basic yang anda nak tahu pasal asasi atau org panggil CFS (Centre for Foundation Studies) kat UIA nih. Orait lets go!!!!!!! Akak, asasi uia belajar kat mana eh sekarang? Dekat UIA Gambang. Sekarang semua asasi memang amek kat UIA Gambang sahaja! Titik. Tak amek dah kat uia lain. UIA lain hanya utk degree/master/phd. Sebabnya uia gambang tu baru sahaja siap dibina tahun lepas dan memang dikhaskan utk pelajar asasi uia. Gambang tu kat mana akak? Kat Pahang, sayang. Berapa lama eh belajar asasi ni? 10 bulan as in SETAHUN. A

Kelebihan Asasi UIA (CFS IIUM)

Note: Saya tulis post ni waktu asasi batch 2018/2019, jadi maybe ada perubahan serba sedikit dengan peredaran zaman. Jadi, kalau jumpak post yang lagi baru, lebih baik rujuk post tersebut or rujuk students yang baru grad dari asasi uia. Harap maklum. Haluu... So so..memandangkan sekarang dah bulan april and last post I think I wrote it in February right? It has been so long. And result upu dah nak keluar kan? Ka lambat agy? Papejelah Demi tidak membuang masa, marilah mendengar buah bicara saya pada hari ini. APAKAH KELEBIHANNYA JIKA SAYA MASUK ASASI DI UIA? Wuhuuuuuu ...as a CFS student, let me tell you XD 1. First and foremost, ofkosla bila masuk asasi UIA ni, uoll dah dijamin tempat di UIA jugak waktu degree nanti. So uoll takpayah nak serabut dah nanti nak isi upu balik apa bagai kan. Sebab uia akan terus serap u masuk ke sana. But ofkosla dia ada syaratnya sikit like kena mencapai pointer yang dia tetapkan and pass kelas language waktu asasi ni. And sesetengah kos ni ada j

Arabic Placement Test (APT)

Note: Saya tulis post ni waktu asasi batch 2018/2019, jadi maybe ada perubahan serba sedikit dengan peredaran zaman. Jadi, kalau jumpak post yang lagi baru, lebih baik rujuk post tersebut or rujuk students yang baru grad dari asasi uia. Harap maklum. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ما أخبركم جميعا؟ الآن سأشرح لكم عن الاختبار اللغة العربية الذي يجب عليكم ان تجلسوا لها إذا تريد التحاق دراستكم في الجامعة الاسلامية العالمية بماليزيا ......ايوه Wukey2..saye acah2 je cakap arab tak pro lagi haa ') tapi sekadar nak cakap pasal apt ni no hal laa Kuikuii...ayuh!!! Ok..apt ni seperti yang anda tahu adalah ujian yg perlu anda duduki kalau nak masuk uia. Selalunya ia diadakan waktu taaruf week.  Dengar macam senang tapi tak semudah yang anda sangka. Bagi pelajar kos BAR IRK wa LAW SYARIAH, anda mestila mendapatkan band 6 to be exempted. Haaa.. band 6 ni maksudnya markah mestilah 61persen ke atas. But..bagi pelajar lain alhamdulillah..uolls cuma kena lepas band 2 jerr S